Esimerkkilaskelma henkilöstön poissaolokustannuksista KetäBlogissa
|

Miten paljon yrityksillä on varaa menettää?

Olen aiemminkin sanonut, mutta sanon taas. Jokaisen yrityksen tärkein voimavara on ihmiset. Ilman ihmisiä ei ole liiketoimintaa. Tyytyväiset, ammattitaitoiset ja sitoutuneet työntekijät ovat suorastaan kilpailuetu yritykselle kuin yritykselle. Miksi silti työhyvinvointia ei huomioida osana strategiaa? Miten paljon yrityksillä oikeasti on varaa menettää ihmisiä, rahaa, asiakkaita ja niin edelleen?

Oletko koskaan miettinyt, miten paljon yrityksillä on varaa menettää?

Esimerkiksi, montako työntekijää yrityksellä on varaa menettää:
💸 Pitkälle sairaslomalle?
💸 Kilpailijalle esimerkiksi parempien etujen tai työilmapiirin perässä?
💸 **tutukselle? Oletko miettinyt miten kallista tuo on yritykselle?

Miten paljon yrityksen budjetista on ok käyttää siihen, että:
💸 henkilöstö uupuu tai masentuu tai joutuu työtapaturmiin
💸 työteho heikkenee, kun motivaatio ja työtyytyväisyys laskee
💸 työntekijät hyppää kilpailijan kelkkaan, koska ovat tyytymättömiä
💸 joudut jatkuvasti rekrytoimaan ja perehdyttämään.

Miten paljon yritys menettää rahaa vs. paljonko jää rahaa?

Miten paljon yrityksen kassaan kertyy rahaa, kun saisit vähennettyä vaikka 1% henkilöstön vaihtuvuutta tai sairaslomia? Miten paljon yrityksen kassaan jää enemmän rahaa, kun henkilöstön työteho nousee vaikka 2%?

Onko nämä summat niin pieniä, että niiden vuoksi ei kannata ennakoivasti toimia? Onko se niin, että on tärkeämpiä menoja ja sitten kun ollaan ns. jo housut nilkoissa, niin sitten reagoidaan tähänkin?

Henkilöstöön panostaminen pitäisi nähdä investointina, ei kuluna


Kenenkään selkänahasta, ei yrittäjän eikä työntekijän, ole tarkoitus repiä parempaa tulosta. Tuloksen tekemisessä kyse on siitä, että toimiakseen yritys tarvitsee rahaa. Jotta työntekijöiden palkat voidaan maksaa, täytyy kassassa olla rahaa. Jotta työhyvinvointiin voidaan panostaa, täytyy kassassa olla rahaa. Jotta yrittäjä voi investoida ja maksaa itselleen palkkkaa, tulee kassassa olla rahaa.

Siksi ihmettelen edelleen, että miksi halutaan säästää työhyvinvointiin panostamisessa? Se on kuin vakuutus: eihän henkivakuutustakaan oteta siksi, että odotetaan kuolemaa, vaan siksi jos jotain tapahtuu, niin ollaan varauduttu. Kyllä työhyvinvointiin ennakkoon panostaminen kantaa hedelmää tulevaisuudessa, koska siitä muodostuu aidosti kilpailuetu. Muunmuassa rekrytoiminen on silloin helpompaa ja sitä tarvitsee tehdä vähemmän, koska henkilöstö on sitoutuneempaa.

Samankaltaiset artikkelit